Dealers & Sociale media…Best een lastige combinatie

NADA.jpgdinsdag 22 december 2015

Auteur BJ Mendleson en T. Neidorf, van de Amerikaanse firma Ross Direct Digital, belichtte tijdens de recente Amerikaanse NADA conventie , een aantal interessante ontwikkelingen en mythes rond het gebruik van sociale media door autodealers die wij van HSD B.V. u zeker niet willen onthouden.

Mendleson waarschuwde vooral voor het blindelings volgen van de sociale media hype door een aantal dealers en het gebrek aan inhoud wat hiervan een logisch gevolg is. De sociale media zijn inmiddels vergeven van zogenaamde ‘buzzwords’ zonder enige toegevoegde waarde (denk aan het adverteren van kortingen op autoprijzen via Twitter).

Het ultieme doel zou moeten om (potentiële) klanten zover te krijgen dat zij een online ambassadeur van het dealerbedrijf worden, echter concrete voorbeelden van dealerbedrijven die dat kosteloos gelukt is zijn uiterst spaarzaam. In de gevallen waarin het dealerbedrijven het wel lukte om viraal te gaan met een boodschap bleek het achteraf veelal zo te zijn dat een groot aantal volgers betaald werd om de boodschap te verspreiden. De bedragen hiervoor variërende van 250 US dollar tot 25.000 US dollar voor een complete club van zogenaamde actieve volgers.      

Het succes van sociale media wordt traditioneel gemeten aan het aantal volgers dat een bedrijf heeft, terwijl het in feite helemaal niets zegt volgens Mendleson. Het zou veel meer moeten gaan om hernieuwd commitment wat (mits juist toegepast) kan ontstaan via ‘sociale media’, maar helaas is commitment voor de meeste dealerbedrijven erg moeilijk te definiëren, laat staan te meten.

Mendleson noemde vervolgens een aantal interessante “feiten” over sociale media:

-Een aantal grote bedrijven hebben onlangs hun Facebookpagina gesloten door een vermoelijke gebrek aan financieel succes hiermee. De pagina’s werden steeds meer en meer gebruikt om kritiek op het bedrijf te uitten.

-67 % van alle sociale media gebruikers geeft aan nooit een bedrijf te gaan en/of willen volgen.  

-De kans op het winnen van de loterij is groter dan het viraal gaan van een commerciële sociale media campagne.

-71% van alle tweets gaat vrijwel volledig onopgemerkt voorbij. Synergie tussen media blijft essentieel om op te vallen tussen alle mediageweld.

Hiervoor genoemde betekent volgens Mendleson echter niet, dat (dealers)bedrijven het sociale media platform helemaal niet moeten betreden, of zelfs alweer moeten gaan verlaten. Wat vooral belangrijk is, is om eerst te bedenken waarvoor de sociale media primair worden gebruikt. Het zijn (online) locaties waar mensen ongedwongen samen komen om ideeën, gedachten, meningen, video's, foto's en gebeurtenissen in hun leven uit te wisselen. Dus, wees realistisch over wat je mag verwachten van sociale media, focus vooral op interactie en ben niet sec. uit op commerciële successen.

De presentatie werd vervolgens besloten met een vijf stappenplan om het gebruik van sociale media zo effectief als mogelijk te integreren met de core business van dealerbedrijven, namelijk mobiliteit:

1. Neem naast sales en aftersales personeel een eigen internetmarketeer in dienst die middels testen, meten en tweaken in staat is om relevante content te produceren die aantrekkelijk genoeg is voor (potentiële) klanten.  

2. Maak gebruik van enquêtes en kleine focusgroepen om een juist beeld van uw doelgroep voor ogen te krijgen. Definieer uw sociale media klanten.  

3. Blijft Twitter zo actief als mogelijk gebruiken, zodat steeds meer (potentiële) klanten uw woorden lezen en in een vervolgstap ook gaan verspreiden. Dit kan soms maanden, of zelfs jaren duren.   

4 Controleer uw websites en marketingmateriaal continue op hun actualiteit en blijf bezoekers ook steeds opnieuw vragen wat zij denken en vervolgens vinden van de aanpassingen die u heeft gemaakt.  

5 Blijf meten en monitoren. Denk aan het totaal aantal clicks binnen een bepaalde periode, het aantal bezoekers en de totale tijdsduur die bezoekers gemiddeld doorbrengen op uw pagina’s.

 

Kortom investeer in uw online toekomst…Maar doe dat wel met een duidelijk plan en een heldere visie! 

« Terug

Powered by our diversity, we lead the way the world moves.

Alle onze merken
Sluiten